Tuesday 9 November 2010

Diriku, Test.. oh Test..

Dalam dunia ciptaan Allah, keadilan-Nya ditafisirkan sebagai semua manusia memiliki apa sahaja yang diberikan, ada yang diberikan beg Louis Vuitton kerana haknya, ada juga yang memiliki motor kapcai kerana haknya... oh seperti ustaz vogue..

      Jadi mahu I ceritakan hari ini I melalui hari kesabaran semula iaitu, yang pertama, I dapat jawab test Biology. Alhamdulillah. Namunm oh ade namun pulak, dalat markah dalam 3-4 mcm tu sebab jawapan I tak lengkap walau banyak betolnye. Jadi Prof  itu dengan gelabahnya menyuruh I menjawab soalan spontannya sambil berkata akan menaikkan grade kalau dapat jawab. Oh simple nya. Namun,,,oh ade namun lagi kan, dia tanya soalan pertama, I dapat jawab dengan sebetulnya. Bagus. Lepas tu dia tanya orang lain pulak soalan yang berbeza, orang dapat jawab jugak. Tapi akhirnya, oh sangat berduka, dia tanya I sekali lagi, ok fine boleh jawab., kemudian tanya soalan lagi. I pelik hari ni, 3 soalan untuk I tapi akhirnya dia berkata: Next week I will ask you back, and you will get 4. Sigh.!! ada saje kawan I jawab sekali ke terus dia bagi markah. Dalam hati teringin menyumpah mengilai, namun ini pada perspektif negatif. 

     Dalam perspektif positifnya, I belajar pakai hati, I tak tanya orang sebelah atau orang lain tentang soalan I pun, walau soalan I lebih kurang orang lain. I berlaku jujur dan masih tawaduk. TIADA TIRU. I belajar bukan untuk lepas test ni sahaja ok, I belajar untuk I praktik. Jadi, I tak la kesah sangat bila orang lebih markah, I kurang markah ke, I kene repeat test ke, sebab I tau I bukan baca terus ingat. Isu keadilan Allah terbukti bila I punya cara berbeza dengan orang lain, orang lain last minute baru nak baca dan terus ingat dan cemerlang, dan I banyak ulang tapi kekadang ade jugak tak ingat, tapi selalunya akan ingat lama. I ada nota, I ada diagram. Cara manusia berbeza. Tengoklah Prof tu, dia judge kawan I lain, jadi dari sudut dia mungkin dia rase kawan I lagi smart dalam study. Walau I akan ditanya lagi sekali nanti, maknanya I akan ada lagi satu initiative untuk revise balik semua. Bukan ke tu satu keadilan yang Allah susun utk hamba-Nya?  

     I kat Russia ni semakin hari semakin berfikir mengenai watak manusia. Bagaimana manusia berinteraksi dan perkaitannya dengan emosi manusia. Kemudian I kaitkan pula dengan Maha Pencipta. Benar di sini I lebih terdiam, nak mengharapkan kawan.. I belum lagi berteman rapat. Jadi teman I yang paling setia adalah Kalamullah. Keluarga di Malysia juga penenang hati yang luruh. Blog juga tempat I menitiskan perasaan. Kawan-kawan di Malaysia juga yang memberi hiburan dikala sunyi. Oh diriku..

3 comments:

  1. semoga sentiasa dilindungi oleh-NYA..ternyata u adlh org y terhebat dan bahagia..insya'Allah~

    ReplyDelete
  2. 'I belum berteman rapat'. wow,gud words hencek naqiu..hehehe..btw, saya masih ada utk share segle gembira duka lara. cik irin ada! hehe..k,selamat hari raya aidiladha disana ^^

    ReplyDelete
  3. Naqi!!!! Bestnyew ko!!! xajak ak pun..weh, t lau rajin follow2 la blogger ak yew...www.wulfanitena.blogspot.com

    ReplyDelete