Thursday 24 February 2011

Jom Sambut Birthday sama-sama..

Kita menggelabah lagi kali ni untuk I bincang topik birthday atau hari lahir, atau pun hari lahir juga beranak. Rasenye semua orang sambut birthday masing-masing, siap nenek-nenek pun masih gelabah nak sambut kan?,

Satu perkara normal bila ada sambutan, motifnya adalah untuk menzahirkan rasa syukur kepada yang Esa, tak kiralah kau umor berapa deq, asal lanjut, kene syukur dan ingat lah mati dah dekat deq.. Bagi lelakis, memang satu kesukaran nak mengapal birthday2 orang, terutama rakan lelaki sendiri. kalau birthday awek kau, 0000am kau dah gelabah tepon kan

Macam I, I banyak hengat birthday kawan-kawan yang lahir bulan Feb, sebab my birthday bulan 2 jugak.I seperti biasa kalau topik ni, mestilah ada kaitan dengan life I sendiri kan, Dalam batch I yang mana ada 9 orang je Melayu, memang kami tak lepas peluang untuk sambut birthday member kan, lagi2 perempuans yang sangat peka dengan birthday kawans. 

Birthday pertama disambut adalah Aina Murad iaitu 30hb Oktober
AINA MURAD
Hambek kau! Aina makan kek pakai chopstik
    ANNIS ZULKIFLI 
14 DISEMBER
Birthday Boy yang looser!
Untuk pengetahuan tuan-tuan dan puan-puan, birthday I tidak disambut seperti mana yang patutnya disambut. Dalam kisah sebenarnya, I dah lama tak disambut birthday apatah lagi nak dapat cake and gifts. Masa I form 5, I sambut dekat maktab (MRSM PASIR SALAK). jadi untuk mengelakkan kesedihan pada hari lahir, I kirim dekat junior yang ada pergi trip Langkawi, suruh beli Choc Box. Lepas tu kawan-kawan wish masa kat kelas, rakan karib I, Syazwan Yazit orang pertama wish I.

Masa I 18 tahun, I sambut birthday dengan family, 2 hari sebelum I daftar ke INTEC UITM Shah Alam. Birthday disambut secara suram sebenarnya sebab masa tu I macam berkabung sebab nak pergi masuk U dah. Sengal betol kau!
Masa I 19 tahun adalah yang paling tragis. I bangun pagi-pagi kemudian terus skype dengan familik, dan family I pun wish I. Sebak la kan jauh-jauh sambut birthday sorang-sorang. Malam b4 birthday I diwish oleh rakan2 karib di Malaysia, Syazwan Yazit dan Fatin Syaqirin. Sebenarnya I hidekan birthday dekat FB sebab nak tahu sapa yang tau birthday I tanpa notification. sekali lagi kau gelabah kau diva.!
Pagi selepas skype dengan famili, I keluar sorang-sorang nak celebrate birthday I dekat Balshaya Prakrovskaya. Makanlah kau pizza sorang-sorang!
Kemudian I dapat mesej dari senior, katanya nak celebrate birthday I. So I pun layan je la. Ajak je la kawan-kawan yang lupa birthday I makan sesame. So makanlah pizza sekali lagi dalam celebration tu dan bersama terselelit Cheese Cake. TQ semua. muah!
Cuma I tunggu... mana kawan-kawan I yang satu batch??
Bukan kite suke sambut birthday sama-sama ke?
Cake ni MAHAL. harga dia boleh sara anak bini kau paham tak deq?
kek ni sahaja yang menjadi saksi yang I sambut birthday sorang-sorang. Nasib baik kek sedap. kalau tak sedap memang I campak kek ni kat orang Rusia.

Kesedihan juga terubat dengan hadiah kepada diri sendiri. Ni lagi gelabah kau, sangap birthday ke yop!
Hambek kau! Tanak sambut birthday aku sudah!
Namun, dalam kesedihan yang sebenarnya tak payah sedih sangat, I sebenarnya lebih menghayati pengorbanan Bonda I yang melahirkan I. Dalam kesedihan yang I pikir yang I tak ada orang nak sambut birthday I, terpikir sejenak mengenai kronologi hidup-hidup I dalam alam bayi, susah senang I dilahirkan semua. Itu sebenarnya yang lebih penting.
Hari Jadi, perlu kita ingat pengorbanan Ibu kita melahirkan kita pada tarikh tersebut... ayuh jangan bersedih kalau anda semua senasib I. Pada hari lahir kita, sebenarnya ada insan yang merindui kita. Iaitu ibu kita. Ibulah yang paling seronok pada Hari Jadi kita deq...
Allah juga pernah berfirman, ingat mati mu, ingat kelahiranmu. Ayuh ya.. (mcm indon dah), kalau uols senasib I, tak ada orang wish, maka seronokkan diri sendiri dengan sambut sendiri  dan mengingati Ibu kita..

tanggal 24hb Feb, hari jadi groupmate I, Khadija Essa, dari KENYA kauuu!
KHADIJA TAK RETI PEGANG PISAU!
May Allah puts His grace on you. 

Kepada diri sendiri, tahun depan sambut camni lagi... tragislah lagi!






    7 comments:

    1. kesian dia sambut sensorang..ok la tu dpt sambut kan..kalo mati sebelum tu mesti tak dapat sambut.

      btw, happy besday abg! moga iman semakin bertambah, amal semakin bercambah, hati dan langkah sentiasa tsabat di jalan Allah.

      ReplyDelete
    2. haha. hencik maco, abg naqi pon nak sambot biase2 je, asal ada makan2 sudahh hahahaha..-ada hadiah

      ReplyDelete
    3. naqiuuuu~ aku sumpah tak sengaja. nnt aku celebrate ehhh. bila tarikhnya tak boleh cakap. asalkan surprise. might be a litte later than bday yg sudah hmpir tiba,but who cares? because we do care about the 9 of us. :)) aku tgh hectic psl blk mesir-msia tu kan. and aku kan tak de time tu :P sorry!

      ReplyDelete
    4. happy belated birthday...;)

      may Allah bless you always...

      ReplyDelete
    5. nama penuh saya ada disiteeeww.ehehe..ala naqiu,dunt worry be hepy! chill! gentle kan....jgn la sedih sgt psl bufday tu....btw, sgt attract dkt ayat psl ibu tuu...kire mse bufday kte, ada 3 sejarah tercipta...1st,yg kte sume akur n smngt nk tunggu, hari kte lahir. n celebrate every years. 2nd, sejrah ibu kte perjuangkn nyawa... sgt sadiss :'( ...n 3rd,sejarah ayah n semua sdre n kwn2 menanti ahli baru dlm kluarga n kena redha n sedia jika kehilngan mana2 nyawa. kan.....

      ReplyDelete
    6. JOIN NOW !!!
      Dan Dapatkan Bonus yang menggiurkan dari dewalotto.club
      Dengan Modal 20.000 anda dapat bermain banyak Games 1 ID
      BURUAN DAFTAR!
      dewa-lotto.site

      ReplyDelete